تست موتور یاماها YAMAHA R6 سوپر اسپرت 600 سی سی
در بازار خرید و فروش موتورسیکلت های ورزشی و حجم بالا در کشور ما متاسفانه باور غلطی در مورد برند یاماها وجود دارد، نگارنده از روزهای قدیم یاد دارد که در بازار این موتورسیکلت ها هوندا و سوزوکی حرف اول را می زده و پس از آن کاوازاکی و بعد از آن یاماها مورد استقبال قرار می گرفت، باور غلط مردم این بود که موتورسیکلت های یاماها از لحاظ انجین دارای ضعف هستند و اگر حادثه ای برای آنها پیش بیاید به سختی لوازم یدکی آنها در بازار موجود است، در ابتدا جواب سوال اول را می دهیم آیا کمپانی که در مسابقات مختلف که مهم ترین آنها جی پی است همیشه بر روی سکو بوده است موتورسیکلت های بدی تولید می کند؟ و سوال دوم را اینگونه پاسخ می دهیم درست مشخص است در کشوری که اکثر موتورسواران آن سوزوکی و هوندا را انتخاب می کنند و بیشتر موتورهای ریس از این دو برند است طبیعتا لوازم یدکی بیشتر هم برای هوندا و سوزوکی موجود است پس اگر همچنین چیزی شنیده می شود حرفی منطقی نیست و پایه علمی ندارد.
r6 17
یاماها R6 یک موتورسیکلت سوپر اسپرت خفیف شده است البته به نسبت R1، این موتورسیکلت موفق در سال 2005 بسیار خوب عمل کرد طوری که موتورسیکلت مدل 2005 این کمپانی در بسیاری از مسابقات حرکات نمایشی توسط بهترین استانت رایدرهای دنیا رانده می شد و در حال حاضر هم بهترین کلیپ های حرکات نمایشی در دنیا با این موتورسیکلت به انجام می رسد، پس از چندین و چند بررسی در مورد موتورسیکلت های 1000 سی سی قدرتمند و درخواست طرفداران و خوانندگان گرامی سعی بر آن داریم تا 600 سی سی های محبوب را هم برای شما دوستداران معرفی و بررسی کنیم، در این شماره قصد بررسی یاماها R6 به مدل 2010 را بررسی کنیم در ابتدا از آقای سلمان عضایی مالک محترم موتورسیکلت جهت همکاری با ما نهایت تشکر را داریم.
r6 18
r6 15
موتورسیکلتی در مورد آن صحبت می کنیم از سال 2006 به همین شکل تولید رسیده و در سال های مختلف تغییراتی جهت بهینه سازی بر روی آن صورت گرفته است برای مثال ورودی های هوا و بلندتر شدن منبع اگزوز که از سال 2010 بر روی این موتورسیکلت اعمال شد و … در بحث طراحی باید گفت یک دماغه زیبا و بسیار آیرودینامیک با ورودی هوای بسیار عالی را در ابتدا شما مشاهده می کنید، فلاپ های موتور بسیار پیچیده و با بادشکنی بسیار خوب طراحی شده است که بسیار کمک به آیرودینامیک موتور در سرعت های بالا می کند، دمبی تیز موتور با چراغ عقب LED بسیار چهره زیبایی به این موتورسیکلت بخشیده است، لازم بذکر است که مالک موتورسیکلت به دلیل اینکه از موتورسواران کلاس 600 سی سی است و مسابقه می دهد فلاپ های فابریک موتورسیکلت را برای جلوگیری از آسیب دیدنشان باز کرده و از فلاپ های چینی برای آن استفاده کرده است.
r6 6
r6 16
در این موتورسیکلت بر روی شاسی بسیار کار کرده اند و به جرات می توان گفت در بین 600 سی سی های مدل روز سواری بسیار قابل قبولی را دارد، شاسی دلتا باکس آن که ابتدا در موتورهای جی پی یاماها بود بسیار سبک و طراحی فوق العاده ایرا دارد و انتقال قدرت و تقسیم وزن آن بسیار خوب و اصولی است و باید بگوییم که 52.5 درصد وزن موتورسیکلت قسمت جلو و 47.5 درصد آن قسمت عقب است از این گفته های باید بدانید که یاماهای 600 سی سی مورد بررسی ما دارای هندلینگ بسیار خوبی می باشد، علاوه بر پیست های موتورسواری موتورسیکلتی که از آن صحبت می کنیم در خیابان و اتوبان هم سواری بسیار راحتی دارد و مانند موتورسیکلت های ریس دیگر آنچنان باعث آزار و خستگی شما نمی شود.
r6 2
r6 13
انجین موتورسیکلت مورد بررسی 4 سیلندر خطی و به حجم 599 سی سی، تراکم 13.1 به 1 برای آن در نظر گرفته شده که بسیار بالا و برای این انجین دور بالا عالیست، دو میل سوپاپ و 16 سوپاپ دارد که سوپاپ های آن تیتانیومی و سوپاپ های هوا 11.5 درجه و به قطر 27 میلی متر و سوپاپ های دود 12.5 درجه و قطرشان 23 میلی متر است، وزن فنر سوپاپ ها نیز کم و ریتینر سوپاپ ها نیز از آلومینیوم آلیاژی سبک وزن ساخته شده در کل وزن انجین و سر سیلندر به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است حتی در سوپاپ آن نیز از جنس منیزیوم ساخته و پرداخته شده است، قطر سیلندر در کورس پیستون 67 در 42.5 میلی متر است، طراحی این انجین بسیار خوب و سعی شده است تا قلب تپنده آن دوربالا باشد و میل لنگ آن تا 16000دور را پشتیبانی می کند.
r6 3
r6 14
انجینی که برای سال 2010 با کمی تغییرات برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شد یک انجین دور بالا بود که در دورهای پایین نیز توان بسیار خوب و در کل یک فاکتور خوبی را که داراست استقامت آن است، ورودی و خروجی هوای بسیار خوب گفته می شود Airbox این موتورسیکلت به حجم 7.6 لیتر طراحی شده است که راندمان پیشرانه را بالاتر خواهد برد، پیستون های فورجد و رینگ های آلیاژی و میل سوپاپ های لیفت بالا از دیگر مشخصات این قلب تپنده قدرتمند است، سیستم سوخت آن نیز از Moto GP تیم یاماها الگو برداری شده و 4 تراتل 41 میلی متری از برند Mikuni بر روی این موتورسیکلت و انجین قدرتمندش ست شده است.
r6 11
بر روی سیستم های خنک کننده و روغن کاری موتور بهینه سازی انجام شده و از دیگر تغییرات کامپیوتر 32 بیتی موتورسیکلت است که دستور مخلوط سوخت و هوا را بهتر از قبل می دهد و تاثیر مستقیم بر روی بازدهی این موتورسیکلت دارد، این موتورسیکلت همانطور که می دانید به گفته مسئولان کمپانی جزو سوپراسپرت های 600 سی سی دنیا به حساب می آید چراکه از لحاظ کیفیت تولید و تکنولوژی های بکار رفته در سطح بالایی قرار دارد، لازم بذکر است که سیستم جرقه زنی این موتور TCI و شمع های این موتورسیکلت NGK CR10EK هستند که قدرت بالایی در جرقه زنی دارند، با تمامی این تفاسیر باید بگوییم که قدرت این پیشرانه 130 اسب بخار در 14500 دور و گشتاورش 65.7 نیوتن متر در 11500 دور است.
Yamaha R6 VERY LOUD Flybys & Knee Down