کارتون پت و مت – قسمت اول
ارتقاي توانمندي فكري كودك
گرچه عدهاي از متخصصان معتقدند تلويزيون بر وضعيت فكري و تمركز كودكان اثر بد ميگذارد اما عدهاي ديگر از روانشناسان بر اين باورند تماشاي تلويزيون بر توانمنديهاي فكري آنها اثر خوب و مفيد هم دارد.
به همين دليل دكتر محمدرضا ساعي، روانشناس در اين باره ميگويد: كودكان امروز به دليل ارتباط گستردهشان با جهان پيرامون توانمندي ذهني بالاتري نسبت به نسلهاي قبلتر خود دارند. اين كودكان وقتي چند ساعت از روز را به تماشاي برنامههاي تلويزيوني ميپردازند علاوه بر اينكه شيوه ارتباطات اجتماعي را فراميگيرند، ياد ميگيرند كه چگونه به خلق جهان پيرامونشان بپردازند و چگونه از دنياي تخيلي كارتون براي خود دنياي واقعي ساخته و تجربيات موجود در آن را در زندگيشان به كار گيرند. از اين رو برنامههاي سازنده، علمي، فرهنگي و تربيتي كه در آن موازين اخلاقي، رواني و اجتماعي به درستي شكل ميگيرد براي كودك مفيد است. اما نبايد فراموش كرد آن ذهني در نهايت فعال و توانمند است كه جاري باشد و چون مرداب يك جا نماند. اگر كودك در روز تنها كارتون نگاه كند و يا تنها بازي كند و ارتباط اجتماعي و بيروني نداشته باشد ذهن فعال و توانمندي پيدا نخواهد كرد. مهم اين است كه كودك بعد از تماشاي كارتون و برنامههاي تلويزيوني و بازيهاي كامپيوتري بتواند تجربيات كسب كردهاش را بازي كرده و تمرين كند تا به مهارت دست پيدا كند. البته تماشاي برنامههاي تلويزيوني بيشتر از سه ساعت براي كودكان مجاز نيست.