سحر و جادو بستن بخت دختران دم بخت
فَلَمَّا أَلْقَوْا قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ
سوال
آيا سحر و جادو و بستن بخت دختران و بستن راه كار… واقعيت دارد؟ اگر واقعيت دارد از طرف خدا است يا افرادي كه در اين دنيا زندگي مي كنند؟ آيا دعاي دعا نويس ها درست است؟ راه باز شدن بخت… چيست؟
پاسخ
در قرآن بيش از 50 مورد كلمه سحر به كار رفته كه از مجموع آن مي توان استفاده كرد كه سحر به دو قسم تقسيم مي شود:
1ـ سحري كه مقصود از آن فريفتن و تردستي و شعبده بازي و چشم بندي است و حقيقتي ندارد، چنانكه مي خوانيم: « پس ناگهان ريسمانها و چوبدستي هايشان (جادوگران زمان موسي ـ عليه السلام ـ ) بر اثر سحرشان در خيال او{چنين}مي نمود كه آنها به شتاب مي خزند.»(1)
2ـ قسم دوّم سحري است كه واقعاً اثرگذار است مثل اينكه باعث جدائي زن و شوهر و يا مريض شدن انسان و… مي شود، در قرآن مي خوانيم «آنها مطالبي را مي آموختند كه بتوانند به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايي بيفكنند… آنها قسمتهايي را فرا مي گرفتند كه براي آنان زيان داشت و نفعي به آنها نمي رساند.»(2)
قسم سوّمي هم ادّعا شده كه ممكن است بر اثر سحر، شكل اشخاص تغيير كند، مثلا انسان بر اثر سحر تبديل به حيوان شود كه اين واقعيت ندارد.(3) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: «سحر، انواعي دارد:
1ـ يك نوع آن مانند طبابت است، چنانكه پزشكان براي هر دردي دوا و دارو دارند، ساحران هم براي هر سلامتي آفتي و براي هر عافيتي بلايي دارند.
2ـ تردستي و چشم بندي 3ـ تسخير نمودن جنّ و شياطين.(4)
پس جواب سؤال اول اين است كه اصل وجود سحر و تأثير گذاري آن في الجمله، واقعيت دارد.
اما قسمت ديگر سوال، اگر مراد اين باشد كه كسي به واسطه سحر بين زن و شوهري دشمني ايجاد كند و يا خواستگاري را نسبت به دختري بدبين كند و يا شخصي را نسبت به كار و شغل خاصش بدبين كند اين ممكن است، و اما اينكه بتواند كاملا جلو بخت دختري را بگيرد، اين واقعيّت ندارد. فقط صرف تخيّل است. و همچنين است نسبت به شغل و كارهاي انسان به طوري كه همه راهها را بر انسان ببندد، امكان ندارد و اين مسئله نياز به بياني طولاني دارد كه در اين مختصر نمي گنجد.(5)
اما دعاي دعانويس ها و اين كارها اگر به صورت ابطال سحر باشد مي تواند درست باشد و واقعيّت داشته باشد(البته به صرف ادعا نمي توان به هر كس اعتماد كرد )، چرا كه از آنجايي كه سحر واقعيت دارد نياز به افرادي است كه بتوانند سحرها را ابطال كنند و لذا ياد گرفتن آن به منظور ابطال سحر ساحران اشكالي ندارد، بلكه گاهي به عنوان واجب كفايي ميبايست عدهاي سحر را بياموزند تا اگر مدعي دروغگويي خواست از اين طريق مردم را اغفال يا گمراه كند سحر و جادوي او را ابطال نمايند، و دروغ مدعي را فاش سازند.
شاهد اين سخن كه اگر سحر براي ابطال سحر و حل و گشودن آن باشد بي مانع است و واقعيت دارد ، حديثي است كه از امام صادق نقل شده، در اين حديث ميخوانيم:
يكي از ساحران و جادوگران كه در برابر انجام عمل سحر مزد ميگرفت خدمت امام صادق (ع) رسيد و عرض كرد: حرفه من سحر بوده است و در برابر آن مزد ميگرفتم، خرج زندگي من نيز از همين راه تامين ميشد، و با همان در آمد، حج خانه خدا را انجام دادهام، ولي اكنون آن را ترك و توبه كردهام، آيا براي من راه نجاتي هست؟
امام صادق ع در پاسخ فرمود:" عقده سحر را بگشا، ولي گره جادوگري مزن"(6)
از اين حديث استفاده ميشود كه براي گشودن گره سحر، آموختن و عمل آن بي اشكال است و همچنين اگر به صورت استفاده از اثرات بعضي سوره ها و يا آيات قرآن باشد.(7) و يا آثار بعضي دعاها و ختم هايي كه مدرك صحيح دارند، باز هم قابل قبول است،(8) چون دعا اثر دارد، چنانكه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه وآله ـ فرمود: «دعا مي تواند قضاي الهي را تغيير دهد.»(9) اما نوع دعا نويسان فعلي، (مخصوصاً آنهايي كه سواد كافي نسبت به قرآن و روايات و دعاها ندارند) و اين كار را شغل و وسيله درآمد قرار داده اند و با انواع حيله ها مي خواهند از مردم پولي به دست آورند، قابل اعتماد نيستند و به حرف آنها نبايد توجه شود.
اگر واقعاً ثابت شود كه شخصي مورد سحر قرار گرفته، بايد دنبال كسي برود كه مي تواند سحر را باطل كند، اما مسأله مهم اين است كه اعمال و رفتار خود انسان در سرنوشت انسان سهم بسزايي دارد، قرآن مي فرمايد: و هر مصيبتي به شما برسد، به سبب دستاورد خودتان است و{خدا} از بسياري مي گذرد.»(10)
حضرت علي ـ عليه السلام ـ در تفسير اين آيه فرموده اند: «از گناهان اجتناب كنيد كه تمام بلاها و كمبود روزي به واسطه گناه است حتّي خراش برداشتن بدن و زمين خوردن و مصيبت ديدن»(11) شايد گاهي گناهان انسان مانند بي حرمتي به پدر و مادر و امثال آن باعث شود مسائل ازدواج به مشكلات برخورد كند، و يا نسبت به كار و زندگي و يا به رزق و روزي لطمه وارد شود.
بهترين راه براي باز شدن بخت و… توجه به مسائل زير است:
1ـ از گناهان، شديداً دوري كنيد، در اين صورت قطعاً خداوند زمينه ازدواج مناسب و يافتن كارهاي مفيد و… را براي انسان فراهم مي كند.(12)
2ـ به واجبات مخصوصاً نماز و روزه اهميّت داده شود.
3ـ خدمت به ديگران مخصوصاً پدر و مادر و بستگان نزديك در بهتر شدن وضع زندگي انسان بسيارمؤثر است.
4ـ از همه مهمتر، سرمايه بسيار بزرگي در اختيار داريم و آن وجود اهلبيت عصمت و طهارت ـ عليهم السلام ـ است كه دعا و توسل به آنها داشته باشيم، مخصوصاً توسل به امام زمان (عج) روحي و ارواح العالمين له الفداء، بسيار مؤثراست.
5ـ دعاي خالصانه نمودن و حاجات را از خداوند خواستن، امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: «دعا (براي حل مشكلات) از نيزه نفوذ كننده تر است.»(13) و پيامبر ـ صلي الله عليه وآله ـ فرمود: «دعا اسلحه مؤمن است»(14) در حديث ديگر آمده اگر بنده به درگاه خداوند دست به دعا بردارد، خداوند حيا مي كند از اينكه او را دست خالي رد كند.(15) البته بايد توجه داشت كه در دعاها بايد اميد به اجابت داشته باشيم چنانكه در حديثي آمده است : كه هرگاه دعا نموديد، اميد داشته باشيد كه حاجت شما بر آورده شود.(16)
6ـ انديشه نمودن در جوانب كار و از عقل خود بهره بردن. علي ـ عليه السلام ـ فرمود: كسي كه قبل از انجام كاري انديشه و تدبير كند در آينده پشيمان نمي شود.(17) و آينده و جوانب هر كاري را در نظر گرفتن. پيامبر ـ صلي الله عليه وآله ـ فرمود: هرگاه خواستي كاري را انجام دهي در عاقبت آن انديشه كن.(18)
7ـ مشورت نمودن و بهره برداري از عقل بزرگان، علي ـ عليه السلام ـ فرمود: قبل از هر كاري مشورت كن.(19) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: كسي كه مشورت كند به هلاكت نمي افتد.(20)
پی نوشت:
1. طه: 66.
2. بقره: 102.
3. ر.ك: تفسير نمونه، ج 1، ص 378.
4. احتجاج طبرسي، ص 939 به نقل از نخبة التفاسير، ص 325 ـ 319.
5. «و ما هُم بضارين به مِن احد الاّ باذن اللّه» . آيه 102 سوره بقره
6. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، به نقل از: مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 1، ص 380.
7. محمدي ري شهري، محمد، كيمياي محبّت، ص 196.
8. همان، ج 1، ص 258.
9. صابري، عليرضا، الحكم الزهراء، ص ج 1، ص 254.
10. شوري: 30.
11. خصال، ج1، ص616، و مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج73، ص35، ح47.
12. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 73، ص 47.
13. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج 4، ص 214.
14. همان، ص 213.
15. همان، ص 218.
16. مطهري، مرتضي، بيست گفتار، ص 282.
17. صابري، عليرضا، الحكم الزاهرة، ج 2، ص 21.
18. همان، ص 21.
19. همان، ص 407.
20. همان، ص 405.
سحر جادو طلسم بخت بخت_گشایی بستن_بخت باطل_سحر باطل_السحر باطل_السحر_قوی طلسم_قوی و …. ان_الله_سیبطله