تبلیغات تجاری با حضوری کوبی برایانت اسطوره بستکتبال
جهان هنوز در شوک مرگ دردناک و تلخ کوبی برایانت ستارهی محبوب بسکتبال است و بازرسان به دنبال یافتن علت سقوط هلیکوپتر کوبی هستند.
به گزارش "ورزش سه"، مرگ کوبی برایانت جهان را غمزده کرده است و هواداران و ورزشکاران در سراسر جهان هنوز در شوک و ناباوری به سر میبرند. دلیل سقوط هلیکوپتر کوبی و همراهانش هنوز مشخص نشده اما آخرین مکالمات خلبان کوبی با برج مراقبت، نوری بر این معما تابانده است.
" این هلیکوپترها همینطوری یک دفعه از آسمان نمیافتند" خلبان سابق کوبی برایانت ادعا کرد که هلیکوپتر شبیه لیموزین او که قبل از برخورد با کوه 500 فیت را در 15 ثانیه شیرجه زده بود، آنقدر امن و مطمئن است که تقریبا ضد گلوله به حساب میآید. او گفته البته هدایت این هلیکوپتر بسیار پیچیده است و به خلبانی با تجربه نیاز دارد.
کوبی برایانت 41 ساله و دختر 13 سالهاش جیانا روز یکشنبه در سقوط هلیکوپتر کشته شدند.
جان آلتوبلی، همسرش کری و دخترشان آلیسا نیز در این سقوط به همراه پیتون چستر و مادرش سارا چستر، همینطور مربی بسکتبال کریستینا ماوزر و خلبان آرا زوبایان جان خود را از دست دادند.
پیتون یکی از همبازیان جیانا برایانت در تیم بسکتبال بود.
آلیسا نیز دوست و همبازی دیگر جیانا بود.
خلبان سابق برایانت کورت دیتز گفته هلیکوپتر کوبی مثل یک لیموزین بود و وضعیت بسیار خوبی داشت. دیتز گفته که هلیکوپتر بسیار پیچیده است و باید توسط خلبانان بسیار باتجربه و زبدهای هدایت شود.
او اضافه کرده که خلبانان باید حداقل دو هزار ساعت با هلیکوپترهای موتور دوقلو پرواز کنند تا آماده پرواز با این نوع هلیکوپتر شوند.
کورت دیتز که در 2015 خلبان این ابرستارهی بسکتبال بود، هلیکوپتر کوبی را به لیموزین تشبیه کرده و گفته این هلیکوپتر در شرایط فوقالعادهای قرار داشته و یک برنامهی تعمیر و نگهداری بسیار عالی داشته است.
دیتز گفته: "خلبانان زیادی وجود ندارند که صلاحیت پرواز کردن با این هلیکوپتر را داشته باشند." او همچنین در بارهی قابل اعتماد و امن بودن این مدل هلیکوپتر به خبرگزاریها گفته: "این هلیکوپترها همینجوری از آسمان نمیافتند" و اضافه کرده که این مدل هلیکوپتر تقریبا ضد گلوله در نظر گرفته میشوند.
آرا زوبایان 50 ساله خلبان هلیکوپتری بود که با سقوطش کوبی و دخترش و شش مسافر دیگر هلیکوپتر را کشت. به گفته شاهدان هلیکوپتر ابتدا 500 فیت را در 15 ثانیه سقوط کرده و سپس با زمین برخورد کرده.
زوبایان که خود نیز در این سانحه جان باخت، خلبان باتجربهای بود. بر اساس سوابق هوانوردی فدرال او 12 سال بود که گواهینامه پرواز هلیکوپترهای تجاری را داشت، 2 سال بود که گواهینامه تدریس پرواز داشت و 11 سال بود که مدرس کلاسهای تئوری پرواز بود.
هلیکوپتر شخصی کوبی یک Sikorsky S-76B بود که در سال 1991 ساخته شده بود و متخصصان آن را به لیموزین تشبیه میکنند. بر اساس سوابق پرواز، این هلیکوپتر نیم ساعت قبل از آغاز پروازی که منجر به سقوطش شد، یک سفر 8 دقیقهای داشته است تا مسافران خود را سوار کند.
در اینفوگرافی زیر مسیر پرواز این هلیکوپتر به همراه توضیحات مشخص شده است.
Sikorsky در سال 1977 شروع به ساخت هلیکوپتر کرد و بسیار به خود میبالد که این مدل هلیکوپتر 13 میلیون دلاریش بیش از 7.4 میلیون ساعت پرواز امن و موفق داشته.
هر چند این مدلهای ساخت این شرکت پیشتر در کانادا، ترکیه، استونی و دریای شمال نیز سقوطهای مرگباری داشتهاند.
در سال 2017 در هوایی بسیار مهآلود هلیکوپتر Sikorsky S-76 در حومه استانبول سقوط کرد و هر 7 سرنشین آن کشته شدند. این شرکت در سال 2015 به غول صنایع دفاعی لاکهد مارتین فروخته شده بود.
سیکورسکی در بیانیهای دیروز ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانوادهی جانباختگان حادثه، اعلام کرده که با بازرسانی که در مورد این حادثه تحقیق میکنند در ارتباط است و آماده است تا تمام کمک و حمایتی که لازم است را برای روشن شدن دلیل این سقوط به بازرسان و همچنین مشتریان خود ارائه دهد.
دیتز به رسانهها گفته بیشتر احتمال دارد که هلیکوپتر در اثر شرایط بد آب و هوایی سقوط کرده باشد تا مشکل در موتور و یا مشکل مکانیکی. او گفته: " احتمال خرابی فاجعهبار موتور دوقلو در این هلیکوپتر… این نمیتواند اتفاق افتاده باشد."
این هلیکوپتر که در سال 1991 ساخته شده بود در تملک هولدینگ آیلند اکسپرس بود. در 2015 دیتز به آیلند اکسپرس پیوست چرا که میخواست خلبان کوبی برایانت باشد.
او گفته که پروازهای بسیار به یادماندنی با اسطورهی لیکرز داشته، از جمله پرواز با او به داون تاون لسآنجلس در شبی که کوبی بازنشسته شد.
دیتز میگوید: کوبی خیلی به حریم خصوصیاش اهمیت میداد و شما باید به این احترام بگذارید. او بسیار صمیمی و خونگرم بود و همیشه در حال دست تکان دادن به هوادارانش بود."
روز دوشنبه بازرسان در محل سقوط هلیکوپتر کوبی در خارج از لسآنجلس مشغول به کار شدند. در روز سقوط هلیکوپتر کوبی و همراهانش هوا به قدری مهآلود و خطرناک برای پرواز بود که حتی هلیکوپترهای پلیس هم از زمین بلند نشده بودند.
طبق خبر اعلام شده حدود 20 بازرس در صحنه سانحه حاضر هستند که در کنار تحقیقات گسترده نگاهی هم به سابقهی خلبان و همینطور سوابق و شرایط تعمیر و نگهداری هلیکوپتر خواهند انداخت.
به طور معمول 10 روز طول میکشد تا خلاصهای از یافتهها و نتیجه تحقیقات منتشر شود و تعیین قطعی علت سقوط میتواند تا یک سال یا بیشتر طول بکشد.
خلبانانی که تاکنون با رسانهها صحبت کردهاند گفتهاند که به نظرشان زوبایان دستپاچه شده و برای اینکه از کوه دوری کند تا 2000 فیت اوج گرفته. پس از اوج گرفتن سوابق پرواز نشان میدهد که او تا 1700 فیت پایین آمده که شاید این کار به قصد خارج شدن از مه بوده که نشان میدهد به احتمال زیاد او نمیدانسته که فاصلهاش با کوه چقدر نزدیک است.
خلبانانی که در مورد این حادثه صحبت کردهاند اما میگویند که زوبایان باید برای خروج از مه ارتفاع میگرفته نه اینکه از ارتفاع خود بکاهد.
دلیل سقوط هنوز نامعلوم است اما شرایط آب و هوایی در آن زمان طوری بوده که نیروی پلیس هم هلیکوپترهای خود را به آشیانه بازگردانده بود.
دکتر جاناتان لوکاس گفته که ناهمواری زمین محل سانحه کار آنها برای بازیابی بقایا را بسیار سخت کرده است. او گفته که حداقل دو روز طول میکشد تا بتوانند کار خود را به سرانجام برسانند اما پلیس اعلام کرده که تاکنون پیکر سه قربانی این حادثه را یافته است.
روز دوشنبه فاش شد که به زوبایان اجازهی مخصوصی داده شده بود که در وضعیت آب و هوایی نامناسب آن روز پرواز کند. فایل صوتی مکالمه خلبان با فرودگاه بوربنک نشان میدهد که زوبایان خواسته به او اجازه داده شود تا تحت قوانین دید مخصوص پرواز ((special visual flight rules همچنان به پرواز ادامه دهد.در مکالمهی ضبط شده برج مراقبت به خلبان میگوید که در زیر 2500 فیت باقی بماند و زوبایان تایید میکند.
این مکالمه شاید بتواند اندکی دلیل این سانحه را روشن کند. اجازه پروازتحت SVFR در شرایطی صادر میشود که سقف ابرها در ارتفاعی پایینتر از 1000 فیت از سطح زمین باشد. پرواز در آن ارتفاع کم بسیار نامتعادل، گمراهکننده و پر ریسک است و این احتمال وجود دارد که خلبان به دلیل پرواز در آن ارتفاع کم به دلیل شرایط نامناسب و دید کم هنگامی که هلیکوپتر از مسیر خود بالاتر از جاده 101 خارج شد، گیج و سردرگم شده و تعادل خود را از دست داده و در نهایت دستپاچگی خلبان و نداشتن دید منجر به وقوع این حادثه مرگبار شده باشد.