فلسفه و حکمت روزه – قسمت دوم از زبان حکیم خیراندیش
تدبیر اسلام برای روزه بیماران و مسافران:
برخی اشخاص در ماه رمضان مریض میشوند و یا به سفر میروند فلذا در مشقت و سختی قرار میگیرند، حکمت خداوند حکیم به این امر توجه داشته چنانکه در قرآن کریم میفرماید:
«فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ
کسانی که مریض یا مسافر هستند میتوانند روزه را بخورند و بعد از بهبودی در ایّام غیر رمضان جبران نمایند».[8]
و دنباله همین آیه میفرمایند:
«وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعامُ مِسْکین
بر کسانی که روزه گرفتن برای آنها سخت و دشوار باشد میتوانند در عوض به جای هر روز فدیهای که طعام یک مسکین باشد بپردازند».[9]
این موضوع، افراد پیر و از کار افتاده و ضعیف و زنان شیرده و حامله و مرضهایی که امید به بهبودی آنها نیست را شامل میشود.
غنیمت شمردن رمضان
حال بایستی این ماه مبارک را قدر دانست و خود را برای استفاده کامل از خوان گسترده الهی که در این ماه گسترده است مهیا ساخت؛ چرا که رمضان:
– ماه روزه، رمز بندگی و اخلاص است.
– ماه تقوی و راه سعادت و خوشبختی است.
– ماه صبر و شکیبایی در عبادت و ترک گناه است که شیرینی و لذت ایمان را به بار میآورد.
– ماه توبه و استغفار است که دَرهای رحمت بیکران الهی را بر بندگانش باز میکند و موجبات غفران و بخشش را فراهم میسازد.
– ماه قیام و شبزندهداری و راز و نیاز با حقتعالی است و جلوه و شکوه بندگی و فقر در بارگاه احدیتش را در زیباترین صورتش به نمایش میگذارد؛ آن زمانی که بنده گنهکار در اوج بندگی طلب عفو و بخشش و توفیق هدایت و عبادت و استقامت مینماید.
– ماه صدقات و انفاق در راه خداست که هر توانمندی میتواند با بذل مالش در راه خدا نفس خویش را تزکیه و اخلاق و رفتارش را تهذیب نماید و از نعمتی که خداوند بر او ارزانی داشته توشهای برای آخرتش بیاندوزد.
– رمضان ماه جهاد و مبارزه با نفس سرکش و بت درونی و بیرونی است که اخلاص دین و صفای قلب و تسلیم در بارگاه احدیت را نوید میدهد.